Varning för att investera i värdepapper i Sharespine
Sharespine går ut agressivt för att locka köpare till sina värdepapper. Vårt ovanliga aktietips är att ofördröjligen sälja samtliga Sharespine och inte någonsin köpa.
Det är helt simpelt för riksfyllt, bolaget har en image utåt som inte motsvaras utav substansen.
Kompetensen befinns vara liten, Sharespine är snarare inriktad på att sälja aktier än att tjäna pengar. Supporten mot kunder håller låg kvalité.
Vi har intervjuat före detta kunder till Sharespine och här är Två typiska exempel.
Sharespine Exempel 1:
Ett ehandelsföretag hade Sharepine integration emellan Magento och Fortnox redovisning. Beställningar skulle överföras ifrån Magento till Fortnox.
Ett typfall i vad Sharespine sysslar med – integrationer. Det fanns inget alternativ, Sharespine hade monopol.
När systemet installerades fick bolaget leasa en kraftfull dedikerad server på grund av Sharespines plattformar var inte så smart byggt utan belastade servern agressivt. I i verkligheten ökade det här priset med 2500 kr per månad.
Systemet fungerade bara ibland. Det blev stopp i överföringarna, då man startde på morgonen fanns inga beställningar att jobba med.
Då började de verkliga problemen. Sharespines support var extremt motspänstig att hjälpa till.
Man började med att strunta i att besvara när bolaget ville ha hjälp. Då svaren väl kom så var det “alla andras fel”. Det var mankemang i Magento alternativt Fortnox eller Nätet. Bortförklaringar men ingen support.
Emellertid vart Sharespines klient datakunning och avslöjade detta tämligen enkelt. Stod på sig att erhålla support. Resultatet utav det här vart då ofta att Sharespine slutade svara.
Timmarna gick, deras kund med 10 anställda hade ingenting att packa då inga order kom fram. 10 personer med full lön i väntan. Tusentals kronor per timma.
Till sist blev man så bedrövad att man ringde och mejlade och använde alla tillgängliga kontaktvägar till att nå Sharespine. Till sist kom någon fram och då gick Sharespine in i sitt system och rättade felet.
Titt som tätt rättades felet, allt började funka och därefter påstod Sharespine att man tittat, ej utfört någonting och alltsammans fungerade…
Som regel var det fel nästan varje dag, bolaget letade förtvivlat efter konkurrent till Sharespine. Fanns ingen.
Till sist gav Sharespines kund helt enkelt upp hoppet, byggde ett eget integrationssystem samt sparkade ut Sharespine.
Detta kostade en del fast efter Två år vart det betalt enbart genom att slippa Sharespines dyra avgifter.
I Praktiken var det antagligen betalt efter 1 månad då man ständigt kunde börja arbeta direkt på morgonen.
I detta exempel upptäcker vi både bristen på kompetens, systemet fungerade ej. Sen syns Sharespines syn på kundsupport, Sharespine vill ej jobba alternativt har så många att assistera samtidigt att man inte kan.
Sharespine Exempel Två är från slutet juni 2020.
Ett bolag ville sälja på CDON Marketplace och nappade på CDON:erbjudande på gratis Sharespine integration till Magento. Kontaktade Sharespine.
Erbjudandet visade sig värdelöst, det gick ej att koppla in för vissa delar saknades.
Företaget lät sig då övertalas att betala 1000 kr per månad för denna gratis förbindelse. Omgående kom en räkning gällande 1 år framåt.
Systemet bestod utav många delar. I mitten fanns Sharespines plugboard server som integrerar till Magento, bokföringsprogram, Klarna med flera.
Allting kopplades ihop genom API.
Det allra första som skulle göras vart att hämta produkter, bilder och innehåll från Magento samt sända dessa till CDON. Det här var steg 1 utav ett flertal.
Sharespine lyckades inte. Ett par få produkter kom fram fast till inkorrekt kategori. Bilder kom inte fram. Det här förklarades med att det var fel på CDON, fel i kundens Magento och fel på allt möjligt utom Sharespines anpassning.
Deras kund la då manuellt ner åtskilliga dagars arbetstid och la upp produkterna på CDON. Då går Sharespines integration in och raderar alltihop.
Företaget klagar, Sharespine svarar med påhitt som företagets egen utvecklare avslöjar på sekunden. Det kommer fram att Sharespine icke fixar uppgiften och att det kommer att ta månader, om det ens lyckas.
För varje dag förlorar bolaget pengar på lön för att hjälpa Sharespine och utöver det här förlorad försäljning på CDON.
Företagets vd kontaktar Sharespine och uppmanar dem att lägga av med att ljuga, säga som det är. På ren svenska krävs nu åtgärder samt autentisk info samt en leveransdatum.
Då stänger Sharespine av sin kund. Att Sharespine har ett kontrakt att fullfölja struntar Sharespine totalt uti.
Kunden hade i det här läget insett att Sharespine ej klarar av uppdraget samt krävde betalning för nedlagt arbete på sin sida. Sharespine vägrade betala.
På CDON fanns en länk till Sharespines kostnadsfria plug board. På Sharespine tas sidan den länkar till omgående dän.
Varning för att anskaffa aktier i Sharespine
Ovanstående kan vara information av enormt värde.
Sharespine har gått med förlust samtliga år som är synliga på allabolag.se.
Kompetensen är liten. Den var liten 2018 samt är även fortsättningsvis låg 2020.
Supporten är under all kritik. Det är samma support om står för kompetensen så ej så märkligt. Detta sprider sej långsamt på nätet i diskussionsforum och på bloggar som denna.
Ser vi på konkurensen, som går upp, så omsätter Sell-o AB 9 miljoner och visar en vinst på 3. Utökar de sitt sortiment kan det vara kört för Sharespine.
Sell-o har uppenbarligen kunnighet, det kostar ingenting att ansluta sig, allting är fritt och kunderna betalar enkom då de säljer.
Affärsiden är förträfflig men konkurrensen är styv samt stigande. Risken att Sharespine blir utkonkurrerade är kraftig så länge man inte skiftar ut personal och verkställande direktör, vilket är närmast omöjligt.
Man säljer Plug board systemet som inte fungerar alternativt är dåliga. Att sälja aktier kan vara enda sättet att rädda Sharespine. Man har mottagit in över 12 miljoner och kan fortsätta ett antal år till.
Vårt uppriktiga råd är enkelt – undvik Sharespine värdepapper till varje pris. Sälj.